Ik ben een tijdje terug van zoekmachine gewisseld. Ik had hier twee pogingen voor nodig. Waarom lukte het me niet in één keer? Nou, dat komt door personalisatie.
Door te wisselen van zoekmachine, ervaar je wat personalisatie kan doen.
Het gemak van Google
Google is een hele goede zoekmachine. Zo goed, dat googelen een werkwoord is. Google is door de jaren heen beter en beter geworden in het voorspellen van wat ik, als gebruiker, zoek.
Laten we een concreet voorbeeld nemen.
Ik gebruik Google regelmatig om openingstijden op te zoeken. Als ik wil weten hoe laat een koffiezaak bij mij in de buurt opengaat, dan zoek op de naam van die zaak en toont Google het volgende:
Alles handig bij elkaar.
Ik zie de relevante data: of ze nu open zijn en zo niet, wanneer ze weer open gaan. Precies de informatie die ik nodig heb.
De extra moeite bij het zoeken met DuckDuckGo
Wanneer ik dezelfde zoekactie uitvoer op DuckDuckGo, zie ik dit:
Dit is totaal niet waar ik naar zoek. Het toont niet eens de link naar de juiste website.
Ik moet de zoekmachine helpen om tot een beter resultaat te komen. Zo kan ik aangeven dat ik Nederlandse resultaten wil zien, dat het om Buutvrij in Tilburg gaat, én dat ik openingstijden wil weten.
Het resultaat wordt dan al beter:
Ik moet wel nog even zelf naar de website toe en de openingstijden checken.
Hoe komt het dat Google relevantere informatie toont?
Personalisatie
Google kan mij betere resultaten geven omdat het dingen over mij weet. Ze hebben een gebruikersprofiel.
Zo kunnen ze weten waar ik ben en de aanname doen dat ik iets in de buurt zoek.
Daarnaast weten ze dat ik een Nederlander ben en daarom geven ze de voorkeur aan Nederlandse content.
Ze weten waarschijnlijk zelfs dat ik ooit in Buutvrij kom, wederom een reden om die informatie te tonen.
Kortgezegd: Google werkt makkelijker omdat ze meer data van mij hebben waarmee ze de zoekresultaten personaliseren.
De relevantere resultaten van de Google zoekmachine zijn een goed voorbeeld van gebruikersdata die de eindgebruiker direct ten goede komen.
Waarom ik toch DuckDuckGo blijf gebruiken
Tijdens mijn eerste poging om DuckDuckgo te gebruiken, merkte ik dat Google me een in een luie zoeker had veranderd.
Voor sommige zoekopdrachten, zoals het zoeken naar openingstijden van een koffiezaak, is dit niet heel erg. Het bespaart simpelweg tijd.
Maar wat als ik onderzoek doe naar een serieuzer iets? Stel je voor dat ik iets wil weten over klimaatverandering.
Een zoekmachine die resultaten aanpast o.b.v. gebruikersdata zal geneigd zijn informatie te tonen die goed bij mij past. Het baseert dit op data over mijn gedrag en gedrag van gebruikers die op mij lijken. Zo’n zoekmachine past het resultaat aan zodat het beter bij me past. Het doet dit op basis van wie ik was (historische data) en in mindere mate op basis van wie ik nu ben.
In de context van serieuzere zoekacties, zoals klimaatverandering, kan een zoekmachine zonder gebruikersdata beter werken. Zij kijken niet naar wat voor mij werkt, maar vooral naar wat aansluit bij het onderwerp waarop ik zoek. Als ik mijn resultaten wil bijstellen, moet ik zelf actief de zoektermen bijstellen.
Als we mijn zoektocht naar openingstijden er nog eens bij pakken zien we dit verschil makkelijk terug:
- Google: ik zoek naar Buutvrij en doe de aanname dat het algoritme weet wat ik wil (wat het vaak ook goed inschat) en accepteer het resultaat.
- DuckDuckGo: ik zoek naar Buutvrij, zie dat de resultaten niet nuttig zijn, en ik moet nadenken over hoe ik het kan verbeteren. Ik pas mijn zoektermen aan en help het algoritme de juiste informatie naar boven te halen.
Met DuckDuckgo ben ik actiever aan het zoeken.
Ander zoekgedrag
Doordat ik nu DuckDuckGo gebruik, is mijn zoekgedrag veranderd. Ik moet soms iets meer moeite stoppen in mijn zoektermen om zo het algoritme helpen.
Ik ben blij met deze actievere manier van zoeken.
Het forceert me om actiever te denken.