Ik ben Erik Driessen, kom uit Tilburg, en ben een creatieve data analist. Dat betekent niet dat ik je help met creatief boekhouden, maar wel dat ik mijn kennis creatief inzet om je verder te helpen. Ik werk sinds 2012 met data. Op deze pagina lees je wat ik voor je kan betekenen.


Hoe ik je kan helpen

Er zijn twee manieren waarop ik bedrijven help om data succesvol in te zetten.

1: Cursussen

Ten eerste geef ik workshops over diverse data onderwerpen: data-gedreven werken, datavisualisatie en datageletterdheid. Ik stem iedere workshop af op de doelgroep en zorg voor veel interactie. Mijn doel is om je enthousiast te maken over het werken met data.

2: Data ondersteuning

Daarnaast ben ik in te huren voor all-round data ondersteuning voor 4 tot 12 uur per week. Ik heb ervaring in data engineering, data analyse en datavisualisatie. Ik heb een voorliefde voor het opzetten herbruikbare systemen die aansluiten bij je organisatie.


Ervaring

Mijn ervaring is op te delen in vier fases. Die zie je hieronder, met de meest recente bovenaan:

  • Freelance Data Analist (2023 – heden): bedrijven verder helpen bij het succesvol inzetten van data. Ik werkte tot nu toe samen met bedrijven in diverse sectoren: maritiem (scheepvaart), digital marketing, uitzendbureaus, hoge scholen en basisscholen.
  • Business Analist, Belastingdienst (2020 – 2022): dataproducten ontwikkelen voor afdelingen binnen de belastingdienst. Hier leerde ik veel over agile product ontwikkeling en het samenwerken in een multidisciplinair datateam. Daarnaast verdiepte ik me in ethiek en algoritmes (fairness in machine learning) en data storytelling.
  • Digital Analytics, Greenhouse (2011-2020): het inrichten van digital analytics systemen t.b.v. digital marketing activiteiten voor diverse bedrijven (Eneco, Ditzo, Beter Bed). De data afdeling ging in deze periode van 5 naar 20 personen, ik kreeg diverse rollen (specialist, team lead, domain lead) en vertaalde privacy richtlijnen (cookiewet en AVG) naar technische specificaties. Hier leerde ik wat groei doet met data teams, probeerde ik verschillende werkvormen uit (kanban, agile) en ondersteunde ik dataspecialisten bij hun ontwikkelplannen.
  • Influencer Marketing, Greenhouse (2012-2013): Het onderwerp van mijn afstudeerproject was influencer marketing: kunnen we openbare data op het internet gebruiken om automatisch invloedrijke mensen te vinden? Ik ontwikkelde hiervoor zelfstandig een data product o.b.v. de Twitter Search API. Het product bevat data-analyse, data engineering en datavisualisatie en plantte bij mij het zaadje voor een toekomst vol data.

Wil je meer details lezen? Bekijk dan mijn linkedin pagina.


Digital & Web Analist van het jaar 2020

In het jaar 2020 won ik de MOA Award voor Digital & Web Analist van het jaar. Volgens de jury door mijn andere kijk op data (o.a. data minimalisatie & ethiek) en de creatieve toepassing van data in datakunst.