Het is zomer. Een tijd om te lezen. In mijn geval is het tijd om De Moord op Commendatore te lezen. Dit is roman nummer vijf voor mijn Murakami project en deze heeft een bijzondere betekenis.

Het project waar ik aan werk gaat hiermee een nieuwe fase in: eerst visualiseerde ik één boek; daarna een reeks boeken die ik al gelezen had; en nu komt daar het eerste boek bij dat ik ben gaan lezen terwijl het project loopt.

Dat zorgde voor een interessant leeservaring.

Is mijn Haruki Murakami project nieuw voor je? Dan introduceren dit artikel en dit artikel je in het project.


Waar ideeën vandaan komen

De boeken van Murakami snijden allerlei onderwerpen aan. In dit boek is een van de onderwerpen het het ontstaan van ideeën. De verteller vergelijkt dit met dominostenen: deze vallen om in een reeks en er was ooit, ergens, een eerst dominosteen die viel. Helemaal teruggaan tot de eerste steen is geen doen. Je moet ergens bepalen wat voor jou, of voor een idee, de eerste steen was.

Achter de schermen ben ik hier voor dit project al een tijdje naar aan het kijken:

Welke ontwikkelingen droegen bij aan dit project?

Het stilstaan bij deze vraag doet me beseffen hoeveel toevalligheden er nodig lijken te zijn om een idee te krijgen waar het nu is. Er komen keuzes bij kijken die je ergens in je leven maakt, zonder dat je op dat moment weet wat het je gaat brengen.

Het laat me een idee extra waarderen.


Ontwikkelingen als datakunstenaar & dataspecialist

Daarnaast heeft het boek me persoonlijk inzicht gegeven. De hoofdpersoon is een schilder. Hij is een schilder die een creatieve ambitie heeft, maar met zijn vaardigheden ook werk doet dat zakelijk interessant is.

Als datakunstenaar herken ik me in deze fictieve schilder. Enerzijds wil de schilder vrij werk maken op basis van zijn persoonlijke voorkeur, anderzijds heeft hij enig inkomen nodig om zichzelf te kunnen onderhouden. Hij verdient dit inkomen door portretten te schilderen. Deze tweedeling doet me denken aan fotografen. Deze hebben vaak een persoonlijke voorkeur voor vrij werk (bijvoorbeeld straatfotografie) die niet altijd geld verdient én kiezen voor een fotografievorm die zakelijk gezien interessant is (bijvoorbeeld bedrijfsfoto’s).

Ik zie mijn werk als datakunstenaar en dataspecialist de laatste tijd als iets soortgelijks. Enerzijds werk ik aan creatieve datakunstprojecten, anderzijds help ik, als dataspecialist, bedrijven verder door mijn kennis & ervaring nuttig in te zetten.


Een reeks verschuift

Voor het lezen van dit boek bestond mijn datakunstproject uit vier boeken. De Moord op Commendatore werd de vijfde. Om een nieuw werk in de reeks te maken, moet ik rekening houden met twee dingen:

  • De regel van 7 en daarmee het aantal hoofdstukken en de vorm(en) die ik daarmee kan maken.
  • Een kleur o.b.v. het verhaal.

Waar ik deze twee vragen voorheen beantwoorde voor boeken die ik al gelezen had, deed ik dat nu voor een boek dat ik nog ging lezen. Al lezende speelden deze vragen door mijn hoofd en ontstonden ideeën en vergingen ze weer. Tot er uiteindelijk iets kristalliseerde.

Met pen leg ik de data en het idee vast:

Daarna digitaliseer ik de data, schrijf ik met code de dataverwerking en voeg ik kleuren toe om het definitieve werk te maken:

Een toelichting volgt hieronder.


⚠️ Let op 1: de uitleg bevat enkele spoilers.
⚠️ Let op 2: je begrijpt weinig van de uitleg als je het boek niet gelezen hebt.

De uitleg:

  1. Het boek telt één proloog en twee delen van ieder 32 hoofdstukken. Ik besloot de verzameling shoji zo op te knippen dat er een ruimte in het midden ontstaat en de proloog daar middenin staat. Dit beeld staat symbool voor een aantal verhaalelementen: de holte in het bos (de vierkante ruimte), de bel die daarin in ligt (de proloog), en de rivier die de hoofdpersoon moet oversteken (de splitsing).
  2. De kleur komt wederom uit Dictionary Of Color Combinations (vol. 2) en heet Nijlblauw. Deze kleur staat net als de splitsing symbool voor de rivier.

Nieuwsgierig?

Als je nog geen Murakami gelezen hebt, zou ik dat eens proberen. De zomer is daar een mooie tijd voor. Als zijn verhaal je pakt, heb je een mooie catalogus om te gaan te lezen.

Je vindt mijn visualisaties en concept animaties van zijn boeken hier terug.