Welke data ik visualiseer als ik data over Haruki Murakami visualiseer
een traag datakunst project van Erik Driessen
Dit project is een eerbetoon aan het werk van Haruki Murakami. Het visualiseert het ritme van zijn boeken met versimpelde shoji vormen (Japanse schuifdeuren).
Iedere shoji staat voor een hoofdstuk en de deuren openen zich meer of minder aan de hand van de hoofdstuklengte.
Voor het hoofdstuk dat de meeste pagina's telt gaan de deuren volledig open. De deuren gaan deels open voor kortere hoofdstukken.
Het project bevat op dit moment vier romans van Haruki Murakami: de stad en zijn onvaste muren, 1Q84, Kafka op het strand en de opwindvogel kronieken.
(De kleurloze Tsukuru Tazaki en zijn pelgrimsjaren staat gepland voor 2026.)
Je kan het project op twee manieren ervaren: door de visualisaties per boek te bekijken
of door de trage animaties te bekijken.
Het waarom van het project lees je hier.
Visualisaties per boek
Hieronder zie je de visualisaties van de boeken.
Naast de Japanse boeken en Japanse schuifdeuren,
komen de kleuren uit het kleurenboek
A Dictionary of Colour combinations (vol. 2)
van de Japanse ontwerper Sanzo Wada.
Bij iedere visualisatie staat een korte toelichting.
Stad
De eerste shoji visualisatie die ik maakte is gebaseerd op de stad en zijn onvaste muren. De 70 hoofdstukken vormen een mooi grid van 7 bij 10 shoji. De kleur - grijsachtig lavendel - komt van de Japanse ontwerper Sanzo Wada. Ik koos deze kleur omdat ik het intuïtief vond passen bij de hoofdpersoon: een fijn persoon (lavendel) die ergens voelt dat er iets mist (grijsachtig).

Maan
Deze visualisatie is gebaseerd op 1Q84. Bij de latere visualisaties hield ik vast aan het grid van 7 shoji per regel. Dit zorgt voor een uitdaging. Zo heeft dit boek 79 hoofdstukken: 7x11 + 2. Ik koos ervoor om die twee op te splitsen en er één boven- en onderaan te zetten. Zo staan ze symbool voor Tengo en Aomame die elkaar zoeken. De kleur - nacht groen - behoeft geen uitleg voor de lezer.

Kafka
Gebaseerd op Kafka op het strand. Hier brak ik het grid van 7 shoji per regel op o.b.v. de nummerloze hoofdstukken met de titel de jongen die kraai wordt genoemd. De kleur - oranje geel - is geïnspireerd op het strand.

Vogel
Gebaseerd op de opwindvogel kronieken. Het grid is ditmaal zo opgebroken om het totaalbeeld de indruk van een hoog gebouw mee te geven. Dit staat symbool voor het gebouw waar de hoofdpersoon in het verhaal binnengaat. De kleur - Engels rood - komt van de kleur van Malta's hoed.

Bel
Gebaseerd op de moord op Commendatore. Het grid is opgebroken o.b.v. de twee delen (ieder 32 hoofdstukken). In het midden staat de proloog. Dit beeld symboliseert de holte in het bos en de splitsing staat symbool voor de rivier die de hoofdpersoon moet oversteken. De kleur - Nijl blauw - symboliseert eveneens deze rivier.

De stad print
Wil je er een 'in het echt' zien? De visualisatie van de stad en zijn onvaste muren hangt als print in het creatieve koffiecafé BUUTVRIJ in Tilburg.

Animaties
De trage animaties bieden een unieke manier om de shoji visualisatie te zien ontstaan.
Iedere animatie bouwt op naar de visualisaties: de animatie legt eerst het grid uit, vervolgens opent het de deuren van de shoji hoofdstuk voor hoofdstuk. Als het daarmee klaar is, verbergt het na enige tijd het grid. Daarna start de animatie opnieuw.
De animatie is losjes gebaseerd op de intuïtieve schrijfstijl van Haruki Murakami. Het grid komt pseudo-willekeurig in beeld, alsof er onbewust een verhaal ontstaat. Vervolgens gaat iedere shoji op volgorde open. Haruki Murakami begint met schrijven als een verhaal zich aandient en laat het verhaal al schrijvende ontwikkelen, hij denkt niet uit waar het uit moet komen.
Daarnaast is de volgorde van de animatie zoals gezegd pseudo-willekeurig. Deze willekeur is gebaseerd op het "schudden van gegevens" zoals dat beschreven wordt in hard-boiled wonderland en het einde van de wereld.
Hieronder zie je een trage datakunst animatie. Deze animatie is gebaseerd op de roman de stad en zijn onvaste muren en duurt ca. 7 minuten.